Auroville en Pondicherry deel 2

10 februari 2018 - Puducherry, India

Reislogger Kees Kort in India.
Zaterdag 10 februari 2018, deel 2: Pondicherry

Op de terugweg van Auroville naar Chennai maken we een tussenstop in Pondicherry. Dit is de stad waar veel gebouwen staan van de Aurobindo Ashram. Het ligt aan de Coromandel kust. De Indische Oceaan ziet er prachtig en blauw uit. Pondicherry was ooit een Franse kolonie en dat kun je op verschillende manieren zien, zo is er een begraafplaats en monument voor de gevallen strijders uit de Eerste Wereldoorlog. Ook dragen de politieagenten hoge, rode petten zoals in Frankrijk.
We maken een stop in een duur en tamelijk decadent hotel, goed om te relaxen en bij te komen van de lange en vermoeiende autorit. We drinken bier, eten patat en roken sigaretten, al die dingen die je (ik) normaal gesproken niet doet in India.
Na ruim een uur ontstaat er op de kustweg voor het hotel een enorm kabaal veroorzaakt door 2 grote trucks die van de politie blijken te zijn. Er wordt luid omgeroepen dat alle auto's verwijderd dienen tie worden om de hele weg autovrij te maken en een zekere rust te creëren voor de aanwezige wandelende toeristen en andere aanwezigen. Het gevolg is echter dat meerdere auto's omkeren, dwars over de weg komen en daarbij weer andere auto's belemmeren en er een soort chaos ontstaat zoals  die volgens mij alleen in India mogelijk is. Enfin, na ruim een half uur chaos en kabaal wordt het uiteindelijk rustiger en autovrij. Ik ga wat wandelen langs het rotsachtige strand en over de kustweg. Het is druk, veel verkopers van wat je je niet kunt bedenken, verkopers van prullaria die je niet met rust laten als ze denken dat je wat geld bij je hebt. Ik koop een mooi vestje met autentiek Indiaas design.
Terug in het hotel zijn er goede vrienden van Moni en Rajeev gearriveerd. Ze vertellen me dat ze regelmatig in een weekend hierheen komen, alleen om te eten en hun goede vrienden te ontmoeten, toch zo'n 150 km. rijden en dan ook nog weer terug. Na afloop van ons gezellig samenzijn nemen ze me mee in een tuktuk door de stad, een enerverend ritje met veel lawaai en dwars door het heerlijk chaotische verkeer. We gaan naar een zeer keurige kledingzaak. Ik word gestoken in een set mooie traditionele Indiase kleding. Prachtig, zonder meer! Ik voel me een sjieke, belangrijke Indiase gentleman, ik ben geraakt door hun indrukwekkende gebaar.
De terugweg, het was inmiddels donker, over dezelfde weg als heen, weer door het soms drukke en verwarrende verkeer. We maakten opnieuw een tussenstop, nu bij een restaurant genaamd "Delhi Dhaba", gespecialiseerd in de Noord Indiase keuken. Hoewel ik gek ben op Indiaas eten was ik inmiddels toch al zo verzadigd door de inmiddels al vierde maaltijd dat ik niet veel meer kon hebben. Na een rit van zo'n 3 kwartier zag ik eindelijk weer bekend terrein en voelde ik me weer thuiskomen in mijn nieuwe moederland India.

1. Iris:
    12 februari 2018
    Wat ontzettend leuk om te lezen. Je vermaakt je volgens mij prima en hebt je thuis gevonden. Liefs!
  2. Kees Kort:
  5. Marina:
    Geweldig Kees! Geniet ervan🥂. Lieve groeten vanuit Leiden
  6. Kees Kort:
    12 februari 2018
    Lieve groet terug, ook van Moni
  7. Gonnie:
    12 februari 2018
    Leuk om te lezen. Fijn dat je het zo naar je zin hebt!
  8. Chanice:
    13 februari 2018